Vår historia

1869

Grundare

Henry John Heinz började tillreda och förpacka mat redan 1869. Han började med inlagd pepparrot, som han sålde i klara glasburkar så att köparna tydligt skulle kunna se kvaliteten på produkten.

1876

Den allra första ketchupen

Ketchup lanserades för första gången av Heinz 1876. Genom att använda mogna smakrika tomater och öka mängden ättika fick Henry fram en helt naturlig, hälsosam och betydligt mer välsmakande ketchup. Det är i grunden detta ursprungliga recept vi använder än i denna dag.

 

1886

Vägen ut i världen

Den första kunden i Europa var ett stort varuhus i London, Fortnum & MAson, som var så imponerade av Heinz produkter att de omedelbart köpte upp allt han hade att erbjuda.

1892

”57 Varieties”

Inspirerad av en annons som marknadsförde 21 olika sorts skor, bestämde H J Heinz sig för att göra samma sak med sina egna produkter. Även om han redan producerade betydligt många fler produkter valde han siffran 57, eftersom det var hans, och hustruns, lyckotal.

 

1893

Heinz lilla pickles-gurka

För att skapa uppmärksamhet på Chicago World Fair delade Heinz ut ett litet minne till alla besökare: the ”pickle pin”. Den har senare blivit kallad för reklamhistoriens mest kända - och effektiva - give-away.

 

1900

En utopi för arbetare

Heinz investerade tidigt i en trevlig arbetsmiljö.
T ex fick all Heinz-personal tillgång till omklädningsrum med privata skåp, kallt och varmt rinnande vatten, fri sjuk- och tandvård. Men också manikyr en gång i veckan!

1906

The Pure Food Act

H J Heinz kämpade hela sitt liv för allmänna förbättringar i samhället. Han var fast förvissad om att ”råvaror av bra kvalitet, rätt och säkert tillagade, med god smak, bra förpackade och ärligt marknadsförda kommer att sälja sig själva”.

1941

Ständigt nya produkter

Den som tror att Heinz bara är ketchup, tror helt fel! Under hela 1900-talet tillkom hela tiden nya produkter till Heinz sortiment. Nu var det brinnande världskrig och Heinz nya bönor blev snabbt ytterligare en säljsuccé.

1948

En klassisk design

Året 1948 introducerades den nya flaskdesignen som vi ser än idag. Jämfört med designen från 1890, behöll den grundformen, men visade vissa förändringar i detaljer.

1983

Lättanvänd design

Många konsumenter vill ha ”The Real Thing” i ”The Classic Bottle”, medan andra kanske hellre vill ha en mer lättanvänd och praktisk flaska. 1983 lanserade vi därför vår squeeze-flaska av mjuk plast, helt enkelt för att få ut ketchupen snabbare ur flaskan.

2011

Heinz first harvest

Heinz tar fram en limited-edition ketchup av säsongens allra första solmogna tomater. Tomaterna är odlade på 100% egna Heinz-fröer, de skördas, tillreds och buteljeras inom bara 48 timmar.